AVC-R installatie Subaru Impreza GTT MY99

PLAATSEN VAN EEN AVCR TURBO BOOST CONTROLER....

Hier een installatie procedure en instellen van een AVCR in een Subaru Impreza MY99.
Kijk of alle spullen aanwezig zijn in de doos. Solenoid, pressure sensor, controler etc...
Ik heb via een tip van Dick555 een speciaal beugeltje door hem laten maken om zo de controler mooi in te bouwen . Hij zit nu mooi onder de ventilatieroosters en net boven mijn klapscherm. Ook kan nog het klapscherm aan de bovenkant bediend worden en de donkersensor van mijn navigatie scherm heeft nog licht doordat er in de beugel een uitsparing gemaakt is.
Voor de montage van de solenoid en Pressure sensor heb ik ook een AVCR solenoid plaat laten maken op deze plaat kun je de onderdelen van de Apexi monteren. Ook al heb je geen AVCR dan kun je ook deze plaat laten vervangen door een RVS plaat dit omdat de originele plaat roestig en vies is. Als je interesse hebt in deze plaat stuur dan even een mail. Ik verwijs je graag door en voor 20 Euro heb je zo'n mooie plaat.
Voordat je verder gaat: haal de min-aansluiting van je accu los !
Controleer in het meegeleverde Apexi-boekje welke ECU er in je Sub zit en zoek het daarbij behorende aansluitschema op. in dit geval een MY99 (GC8) Wiring diagram F4-a
MY99 ECU aanlsuiting. Doe dit op de manir zoals hieronder omschreven. Dit is de beste manier om een goede verbinding te hebben. Slechte verbinding zorgt voor een slecht werkende AVC-R en kan bovendien schade aan je auto veroorzaken. Dus let hierbij goed op! Ook de soldeerverbindingen goed isoleren op kortsluiting te voorkomen.
De ECU-kabels Kun je het beste niet doorknippen Zie hieronder de uitleg hoe op een simpele manier een goed soldder verbinding tot stand komt. Klik op platje voor een groter beeld
1-Snij met een hobbymesje de kabel twee keer rondom in, met ongeveer 10 mm tussenruimte, zorg ervoor dat je de kern niet beschadigd.
2-Snij tussen de insnijdingen de kabel voorzichtig in de lengte door, wederom voorzichtig te werk gaan.
3-Haal het stukje van de mantel, wat je net hebt losgesneden, van de kabel.
4-Strip de bijbehorende Apexi-kabel ongeveer 15 mm, en wikkel deze om de ECU-kabel.
5-Soldeer de beide kabels aan elkaar en je hebt een goede betrouwbare verbinding, gebruik voldoende isolatie-tape om je verbinding "in te pakken".
Herhaal deze procedure voor alle kabels. Gelukt? Mooi, kunnen we verder. Plaats je Apexi-solenoid en pressure-sensor op een geschikte plaats in de motor-ruimte. Dit kun je het beste op de bestaande plaat doen waar ook de OEM-solenoid op zit gemonteerd.
Aansluiten van de Apexi solenoid gaat op de volgende manier: Laat je standaard solenoid electrisch aangesloten zitten anders gaat je "Check-engine" lampje branden. De 2 slangen kunnen eraf, maar dop de 2 aansluitingen op de solenoid af ivm vuil wat erin kan komen. Neem een stukje slang wat over is van ongeveer 10 cm op monteer dit van ingang naar uitgang..
1 van de slangetjes loopt naar je wastegate en gaat met een klein t-stukje naar de turbo uitgang die naar je TMIC gaat. (Als auto nog origineel is). Dit slangetje moet je helemaal verwijderen, dan hou je dus twee aansluitpunten over, op de turbo uitgang richting intercooler en 1 naar de wastegate (het messing gekleurde potje op je turbo). Sluit met de slangen die er bij zitten de Apexi solenoid aan, de COM aansluiting moet met een slang op de wastegate. De NO aansluiting moet op de turbo kant richting de TMIC. De NC aansluiting (3de aansluiting) op de Apexi solenoid kan gewoon open blijven. De slang die Apexi meelevert is te groot voor de aansluiting op de Subaru. Je hebt dus 1 van de verloopjes nodig van 6mm Solenoid Apexi naar 4mm Wastegate Auto. Deze verloopjes zijn meegeleverd. Je hebt nu een slang over welke op de standaard solenoid zat dat naar je lucht inlaat gaat. Dat slangetje kun je gewoon afdoppen of je haalt de slang er eraf en dopt het gaatje af.
Aansluiten van de Apexi-pressure-sensor: Plaats deze met de slangaansluiting recht naar beneden! Onder de turbo (bij het inlaatspruitstuk) zit de brandstofdrukregulator. Vanaf de brandstofregulator loopt een klein stukje slang (ongeveer 15cm) naar het inlaatspruitstuk. Knip dat slangetje door en plaats hier het bijgeleverde kleine t-stukje tussen. ( alles in het groen op de foto ) Plaats op de derde aansluiting van het T-stukje het dunne bijgeleverde slangetje wat naar de Apexi-pressure-sensor gaat. (in het groen ) Belangrijk ! Zet alle slangetjes goed vast met de bijgeleverde ty-raps. ( ten tijde van de fotos nog niet gedaan !! wel doen natuurlijk Hou alle slangetjes zo kort mogelijk, en zet ze waar mogelijk vast met ty-raps oid. Sluit alle stekkers van de Apexi-kabelboom aan, omdat dit drie totaal verschillende stekkers zijn kan dit niet fout gaan. De brede platte stekker welke zich in het interieur bevindt sluitje aan op de Apexi display/setting unit De twee stekkertjes in de motor-ruimte sluitje aan op de reeds gemonteerde Apexi-solenoid en Apexi-pressure-sonsor.
AFSTELLEN Als alles gemonteerd is check je of alles werkt , of je motor nog netjes loopt. Probeer daarna een beetje door alle menu's van de Boostcontroller te bladeren, werkt erg simpel , maar voor de eerste keer even lastig, kijk uit dat je niks veranderd. gebeurt dit wel , geen paniek wordt straks weer verholpen. (uiteraard nog niet gaan rijden) Lees eerst de bijgevoegde handleiding (Instruction Manual) eens door. Zo leer je al heel veel over de menu structuur. Verder staat er uitgelegd hoe je een bepaald setting kunt lezen en kunt wijzigen.
We beginnen met met menu etc.:
Submenu 1: Car select. (pag. 32 van de handleiding)
Stel dit in op: Cyl=4, Spd=4 en Thr= pijl naar rechtsboven
submenu 2: Sensor sel. (pag. 33 van de handleiding)
Selecteer hier ALTIJD: Relative1
submenu 3: Gear Judge. (pag. 34 van de handleiding)
Rij voorzichtig (zonder boost!!!!!) een klein stukje in alle versnellingen. Noteer in ieder versnelling de waarde die rechts in het scherm staat (N/S). Dit kan per auto verschillen en in z'n 1 schommelt de waarde een beetje. Ik heb hier een gemiddelde voor genomen:
1st= 122
2nd= 067
3rd= 047
4rd= 033
5th= 025
submenu 4: Grph. Scale. (pag. 35 van de handleiding) Stel deze als volgt in:
Bs= 2.0 kg/cm2
Ne= 7000 rpm
Sp= 300 km/h

Nu hebben we menu etc. volledig gehad en gaan we terug naar het hoofdmenu.
menu Monitor: 4 Channel (pag. 10 van de handleiding) Je kunt de volgende instellingen laten staan:
1= Bst
2= Rev
3= Spd
4= Thr
Je hebt hier vele mogelijkheden om gegeven weer te geven. Je kunt kiezen voor cijfers, grafieken en zelfs gegevens meten en opslaan. Lees pagina 10 tm 17 eens goed door voor alle mogelijkheden. Vervolgens geheel naar eigen wens aan te passen en in te stellen. Nu hebben we menu Monitor gehad en gaan we terug naar het hoofdmenu.
Ik heb gekozen voor 2 channel met daarin Boost en Speed. Met de toetsen up,down,right en left kun je de hoogst gehaald druk en snelheid vasthouden, uitzetten resetten bv. We gaan verder met het menu Setting: Selecteer: Setting A (pag. 18 van de handleiding) Standaard staat er voor het volledige toerenbereik een vaste dutycycle en een vaste turbodruk ingesteld. We willen dit echter per toerental gaan instellen. Het handigste is, om te beginnen met de toerentallen in te stellen. Dit is: submenu 3: Ne-Point. (pag. 27 van de handleiding) Stel deze als volgt in:
Ne1= 3000 rpm
Ne2= 3500 rpm
Ne3= 4500 rpm
Ne4= 5000 rpm
Ne5= 5500 rpm
Ne6= 6000 rpm
Ne7= 6500 rpm
Ne8= 7000 rpm
Nu kunnen we direct van voor af aan de juiste gegevens invullen.
We gaan naar: Submenu 1: Boost/Duty (pag. 22 van de handleiding) We stappen door tot we een grafische weergave hebben van de Duty Cycle. Vervolgens kunnen we bij ieder toerental een gewenste Duty Cycle invoeren. (pag. 23-25 van de handleiding) Als voorbeeld kun je onderstaande gegevens invoeren:
Ne1= 68 %
Ne2= 68 %
Ne3= 69 %
Ne4= 72 %
Ne5= 73 %
Ne6= 73 %
Ne7= 73 %
Ne8= 73 %
Bovenstaande setting is een voorbeeld van mijn instelling. Je zult later deze setting voor je eigen wagen moeten aanpassen!!!!! Vervolgens kunnen we bij ieder toerental een gewenste turbodruk(boost) invoeren. (pag. 23-25 van de handleiding) Als voorbeeld kun je onderstaande gegevens invoeren:
Ne1= 1,20 kg/cm2
Ne2= 1,20 kg/cm2
Ne3= 1,20 kg/cm2
Ne4= 1,20 kg/cm2
Ne5= 1,10 kg/cm2
Ne6= 0,95 kg/cm2
Ne7= 0,85 kg/cm2
Ne8= 0,80 kg/cm2
Bovenstaande setting is een voorbeeld van mijn instelling. Je zult later deze setting voor je eigen wagen moeten aanpassen!!!!! We gaan naar: Submenu 2: Scramble (pag. 26 van de handleiding) We schakelen deze functie uit door alle waarden op 0 te zetten:
Bs= 0,0 kg/cm2
Dt= 0 %
Tm= 0 sec
We gaan naar: Submenu 4: F/B Speed (pag. 28 van de handleiding) Wanneer de turbodruk niet constant is of wanneer hij even wegvalt , dan kun je deze instelling gebruiken om dit te corrigeren 1 is langzaam en 9 is snel. Wanneer je hem uitzet (X) dan wordt de turbodruk door de ingestelde Solenoid valve Duycylce bij het toerental gebruikt bij het regelen. Stel deze als volgt in:
1s= 5
2n= 5
3r= 4
4t= 5
5t= 3
We gaan naar: Submenu 5: Learn gear (pag. 29 van de handleiding) Stel deze als volgt in:
1s= X
2n= X
3r= X
4t= O
5t= X
We gaan naar: Submenu 6: Start Duty (pag. 30 van de handleiding) Stel deze als volgt in:
1st= +8 %
2n= +7 %
3r= +2 %
4t= 0 %
5t= -2 %
Nu is het een kwestie van uitproberen en bijstellen wanneer je denkt dat het nodig is. Stel alleen de dutycycle in en niet de turbo boost aanpassen als deze eenmaal goed ingesteld is. De duty cycle zal dit verder overnemen. Dit is slecht een handvat wat ook ik van een forum gehaald heb en deels aangepast op mijn auto en wensen.
Rechten: Deze beschrijving heb ik gemaakt als hulp. Hieraan kunnen geen rechten en/of aansprakkelijkheid ontrokken worden!!

Bron: Subaru Club Nederland Back

PLAATSEN VAN EEN AVCR TURBO BOOST CONTROLER....

Geef je mening.....
Naam:


Inhoud: