Draagarm rubber vervangen door Powerflex rubbers

DRAAGARM RUBBERS REVISIE.....

Hier een uitleg voor het vervangen van draagarm rubbers van een Impreza GTT MY99. Het is makkelijk als je de draagarm demonteerd van de auto. Het volgende gereedschap heb je hierbij nodig: ring(dop)sleutel 12,14,17 en 19. Wel lekker groot zodat je er veel kracht mee kan geven. Het kan nog al vast zitten!!
Wat heb je allemaal nodig voor materialen: Voor de Impreza uit MY99 op de tekening nrs 1 en 2 dit zijn resp:

PFF69-101 en PFF69-102 Op powerflex.co.uk kun je voor de juiste auto de juiste onderdeel nummers vinden.
Eerst wordt de bout waar de fusee kogel in het fusee vast zit losgedraaid. Deze kan behoorlijk vast zitten. Zelfs zo vast dat ik deze moest uitboren. Hierna haal de de onderste bout en moer los van de Swaybar die aan de draagarm vastzit. Deze kun je dan omhoog weg draaien. Ik heb toen een spanband aan de veer en velgbouten gedaan om de veerpoot in dezelfde positie te houden. Vervolgens kun je de ophanging van de draagarm aan de voorkant de moer losdraaien. Laat de bout nog even zitten. Hierna als laatste de twee bouten van de draagarm aan de achterzijde van de auto. zie foto's Nu kan je de andere bout die aan de voorkant zit weghalen en de draagarm komt naar beneden. Trek nu het fuseekogel uit het fusee en de arm is eronder uit.
Nu de draagarm vrij is merk je met een stift het aluminium bracket zodat deze straks weer op dezelfde manier gemonteerd wordt en niet andersom erop gezet wordt. Zet arm vast en draai de bout (Sleutel 22) eraf. Nu kun je door middel van een bus op de juiste diameter het rubber uit de bracket drukken met pers. De andere kant van de draagarm kun je op dezelfde manier doen. Ik heb ervoor gekozen om een bus als buiten diameter eronder te zetten en de kleinere er bovenop zodat je beter het rubber eruit kan drukken.
Maak het gedeelte waar het rubber inzat goed schoon met een stukje scotbrite zodat de roest er af is (meestal op de randen) haal de juiste rubbers uit de verpakking en druk de eerste gedeelte van het rubber in het gat. Hierna de andere zijde en als laatse de stalen bus. Let op!! deze bus heeft een voor en achterkant. Kijk goed op de tekening hoe hij hoort. 1 deel is conische en deze gaat als eerste over de as heen. De buitenste ring die er af gekomen is draai je om en zet deze vast met een nieuwe moer. Zorg voor de juiste aanhaal momenten.
Doe dit ook met de andere zijde. En klaar is het. Monteer het geheel weer onder de auto in omgekeerde volgorde en draai ook hier alles op het juiste aanhaal moment vast
Rechten: Deze beschrijving heb ik gemaakt als hulp. Hieraan kunnen geen rechten en/of aansprakkelijkheid ontrokken worden!!

Gepost door Charles Back

DRAAGARM RUBBERS REVISIE.....

Geef je mening.....
Naam:


Inhoud: