WRC Zweden

Met de Subaru naar de rally van Zweden

MIJN REISVERSLAG NAAR DE RALLY VAN ZWEDEN....

Onze rally trip naar Munkfors in Zweden, een rit van bijna 1500 Km heen, heeft toch wel de nodige voorbereiding nodig. Ik zal hieronder vertellen wat de voorbereidingen zijn.
Met z´n vieren zullen we met 2 Subaru Impreza GTT´s naar Munkfors rijden. Beide auto's zijn van MY99. Mike
Mike
de bestuurder van de donker blauwe subaru met Arno zijn navigator. Ikzelf
Charles
als bestuurder van de lichtblauwe subaru met als navigator Willem. We zullen elkaar wel afwisselen zodat we er in 1 keer heen kunnen rijden.
Auto's klaarmaken: Koelvloeistof controle, want in februari kan het behoorlijk koud zijn in Zweden, winterbanden gemonteerd. Verder heb ik de distributieriem vervangen. Wat neem ik mee: Gereedschap, Startkabels, bougies, sleepkabel, jerrycan voor eventueel benzine, Een flesje octaan verhoger ivm het rijden op euro 98, ruitensproeiervloeistof, een fles kendall 5w50 olie, een schep, wat extra dekens voor als het noodlot toe slaat en een koelbox met drank en eten.
Nulon PSO Pro Sterkte Octane Booster is speciaal geformuleerd voor de verhoging van het octaangetal van benzine dat wordt gebruikt in hoge prestaties en concurrentie motoren. Hoge prestaties, hoge compressie motoren vereisen brandstof met een hoger octaangetal dan gewone personenauto's. Gebruik van een brandstof die niet beschikt over een voldoende hoog octaangetal zorgt ervoor dat de motor (ping) detoneerd, die op zijn beurt ernstige motorschade kan veroorzaken. Detonatie is de term voor de chemische afbraak van het brandstof / luchtmengsel, wat resulteert in vroegtijdige zelf-verbranding tijdens de compressieslag van de motor, dat wil zeggen het mengsel explodeert voorafgaand aan ontsteking van de bougie. Onder deze omstandigheden is de kracht van de explosie tegen de richting van de zuiger reizen resulteert in enorme ladingen. Als detonatie aanhoudt, kan motorstoring optreden. Nulon PSO verhoogt aanzienlijk de RON van benzine, waardoor de kans op detonatie sterk afneemt. Nulon PSO is te vermengen met alle gelode en ongelode brandstoffen. Bron: http://www.nulon.nl
Kleding moet natuurlijk ook aangeschaft worden ivm de kou en het feit dat we buiten staan. Thermo kleding is dan ook wel een uitkomst en heb dit dan ook aangeschaft. Nu je de tijd hebt kun je ook rustig zoeken naar de juiste kleding en voor niet veel geld aanschaffen. Zo heb ik nu een skibroek aangeschaft voor maar 25 euro bij www.plutosport.nl Leuke aanbiedingen en sommige kleding kost bijna niets. Nu nog op zoek naar snowboots, maar die zal ik begin februari aanschaffen.
De route. We rijden dan wel met een navigatie systeem, maar toch nemen we voor de zekerheid een route beschrijving mee welke we via google bekeken hebben. Best wel een hele rit als ik het zo zie. We rijden door Duitsland naar Puttgarden en gaan hier met de boot naar Rødby (Denemarken). Overtocht duurt ongeveer 45 minuten en is een mooi rustpunt van onze reis. Hier gaan we dan ook even wat eten of inkopen doen. Hier vandaan rijden we naar Kopenhagen en gaan we door de tunnel --> daarna over de 18 kilometer lange Öresundbrug naar Malmö.

Zondag 16 januari.. we hadden een gesprek met z'n vieren om de reis te bespreken. Hier werd besproken wat we meenemen en waar we aan moeten denken. Bijvoorbeeld wat er allemaal aan reserve onderdelen meegenomen wordt. Niet omdat de auto's zo slecht zijn, want ze zijn immers zeer betrouwbaar, maar je kunt het beter bij je hebben als niet en je wilt natuurlijk niet als je onderweg stil komt te staan niets kunnen doen. Omdat we allebei een HKS open dumpvalve
hebben nemen we in ieder geval de originele mee.
We hebben afgesproken dat we toch een dag eerder gaan rijden en wel op donderdag ochtend. Als we dan s'avonds laat aankomen kunnen we de vrijdag uitrusten. De vrijdag zal dan in het teken staan van "de omgeving verkennen" we gaan naar het plaatsje Munkfors
. Het Hotel waar we verblijven heet hoe kan het ook anders "Munkforshotell"
. Dit wordt gerund door een Nederlandse familie die toevallig kennissen van ons zijn. Een van hun zoons "Mika" is blijkbaar erg gek van de Subaru en vorig jaar in september was hij toevallig in Nederland bij een kermisoptocht. Ik reed net op dat moment voorbij en er werd geroepen door zijn moeder. Na een rondje meegreden te zijn vroeg zijn moeder om een keer naar Zweden te komen met de Sub. Wat dus op 10 februari gaat gebeuren

Donderdag 27 januari.. Inmiddels hebben we de kamers bevestigt gekregen en is de reisverzekering geregeld. De kamers worden vooraf betaald, wat wel zo gemakkelijk is. Wat dingen gechecked: Er is een pinautomaat waar we geld (kronen)kunnen pinnen. Mika de zoon van Monique en Ed zal ons verder helpen aan kaartjes en de weg naar de juiste plekken voor de rally.

Vrijdag 28 januari.. De kamers zijn betaald (2 kamers voor 4 nachten) Laatste dingen aan de auto gedaan. Waaronder nieuwe bougiekabels van Magnecor. Reis verzekering is geregeld

Maandag 31 januari.. Krat klaargemaakt met spullen die ik meeneem: Doeken, reserve distributieriem, bougiekabels, dumpvlave, zaklamp, koelvloeistof, ruitensproeier, multimeter. Verder wiel sloten gemonteerd.

Zaterdag 5 februari.. Zo de laatste puntjes op de i gezet gisterenavond. De route gecontroleerd en uitgeprint voor de zekerheid. Ook de navigatie ingesteld om te kijken of adres in zweden wel bekend is. Vandaag octaan booster gekocht voor het geval dat we even geen 98+ kunnen tanken. Laatste mail van het Hotel gekregen. daarin verteld Mika dat we vrijdag dus geen verkenning hebben, maar we gaan zo snel mogelijk naar de Rally. citaat van de mail
"Aangezien Charles en aanhang laat aankomen op donderdag hadden wij gedacht om alvast de rally kaarten te kopen (4 stuks), zodat alle mannen vroeg op pad kunnen gaan op vrijdag (de meeste gasten in het hotel vertrekken al om 6 uur, hahahahaha. Mika kan niet wachten tot ze er zijn en vroeg of iedereen wel vroeg gaat opstaan voor de rally en niet zoals Charles schrijft: op vrijdag een beetje de omgeving verkennen. Mika’s antwoord: dat kan hij toch doen als ze op vakantie komen, maar niet tijdens de rally......" Verder verzekering voor de auto geregeld in geval van pech...

Maandag 7 februari.. De Rally kaarten zijn aangeschaft en liggen klaar in Zweden. Dit is een heel mooi pakketje met een leuke herinnering. Een kaartje kost 450 kronen en dat is omgerekend €51,00 en dit voor 4 dagen.

Woensdag 9 februari.. Laatste dag voor vertrek. We zullen hier bij mij thuis verzamelen rond 4:00uur s'morgens en dan vrijwel direct op weg naar Zweden. De navigatie is reeds ingesteld en de extra papieren route is uitgeprint. Alles nog even checken vandaag en dan gaat de trip dan eindelijk beginnen. We hebben er veel zin in dus.. "Sweden here we come......"

Donderdag 10 februari.. 3:00uur s'morgens, De wekker gaat. ik moet eruit want de jongens komen zo. Rond 4:00 waren ze er dan ook en stond ook ik klaar met de auto. Spullen van mijn bijrijder erin gedaan, van het vrouwtje afscheid genomen en zo zijn we begonnen aan de trip. De eerste benzine en wissel stop was, na zo'n 300 km, op de A1. Hier nam Willem het stuur over en reden we richting Putgarden waar de overtocht met de boot is. Ongeveer 16 km voor de veerboot hebben we de tank weer volgegooid om zonder te tanken door Denemarken te rijden. De boot oprijden was een leuke ervaring en toen de regelaar van de boot ons maande om wat door te rijden, werd er ook even wat gas gegeven en kwam er natuurlijk een mooie knal uit de pijp. Hierna stond er een brede lach op het gezicht van de beste man en ook de tweede sub moest wat meer gas geven. De rit door Denemarken was niet lang dus konden we snel richting de tunnel en de Öresundbrug om de oversteek naar Zweden ta maken. De tunnel loopt onder het vliegveld door en komt in zee naar boven naar de brug. Er stond een stevige wind en dat kon je goed merken. Op Zweeds grondgebied werd er 40 euro tol betaald en werd er nog even door de douane gevraagd wat we kwamen doen. Toen we vertelde dat we naar de Rally gingen ws het genoeg en konden we verder rijden. Op naar Götenborg, daar kwamen de eerste natte sneeuwvlokken. Tot dan toe hadden we eigenlijk nog geen sneeuw gezien, maar eenmaal in Göteborg was het gelijk genoeg om een lange file te veroorzaken. Toen werd het weer tijd voor een wissel en plaspauze en werd er weer even getankt. De Q8 pompen, die daar OKQ8 heten, hadden op hun zuilen alleen Diesel, 95 en E85 staan. Damm geen 98... toch even checken en wat blijkt bij de pomp zelf kun je wel kiezen voor 95 of 98. zelfs 96 was een optie. Dit geldt voor alle OKQ8 pompen in zweden. Het werd langzamerhand steeds later en ook donker de wegen werden ook steeds witter en al gauw ging de snelheid eruit. 80km was toch nog redelijk snel hoor, maar de wegen zijn daar zo lang. Uiteindelijk zijn we om 21:00 gearriveerd en de gastvrouw en gastheer stonden ons op te wachten. We hadden kort ervoor contact en ze wisten dus dat we rond 21:00 zouden arriveren. Eenmaal de kamers in gegaan en de koffers uitgepakt hebben we met ze alle onder een genot van een lekker biertje een plan voor morgen gemaakt. Mika de zoon van Ed en Monique. 6:00 opstaan en 6:30 naar de eerste proef..... Oké dan.. zo vroeg?. Uiteindelijk toch besloten er iets later uit te gaan.



Vrijdag 11 februari.. 8:25 Er wordt op de deur geklopt.. Dat was Mike die ons vertelde dat de wekker over 5 minuten gaat. Thanks Mike.... oké douchen, aankleden en snel naar het ontbijt. Waar is Mika? vroeg ik nog.. Die ligt nog op bed vertelde z'n moeder.. Hij was die dag jarig en ik had nog een leuk presentje meegnomen in de vorm van een magic mok met uiteraard een logo van Subaru. Plan van vandaag was om naar Vargassen te rijden en daar ons eerste stage te bekijken. Echter Mika was hier ook nog niet eerder geweest en was het toch wel even zoeken. Ook toen we eindelijk de proef gevonden hadden en het nog een redelijk stuk lopen was, waren de eerste top rijders al voorbij. Maar het mocht de pret niet drukken. De omgeving is in een woord prachtig te noemen. Wat een natuur!



Zaterdag 12 februari.. Vandaag zijn we naar het service center geweest in Hagfors. Daar hebben we de rijders opgewacht bij de zogeheten perspodium. Dit is een kleine verhoging waar de rijders oprijden en geïnterviewd werden. We stonden lekker dichtbij en konden lekker wat foto's schieten. We stonden zo dichtbij dat je ze bijna kon aanraken. Hierna zijn we naar Varmullsasen gereden en daar van de rally kunnen genieten. Wat gaat dat hard en wat een lef moet je hebben om op zulke wegen te rijden. Petje af.



Zondag 13 februari.. Om half 2 was er een stage rondom Rammen. Mijn navigatie ingesteld en met beide subs ernaar toe gereden. Na een tijdje moesten we een bospad op en na ongeveer 4 km hebben we de auto aan de zijkant geparkeerd. Hierna was het nog ongeveer 1500meter lopen voordat we bij de stage aankwamen. Onderweg zagen we al een paar auto in de sneeuw vast staan en we waren blij dat we niet helemaal doorgereden waren. Ook het keren was toch wel een probleem, maar uiteindelijk met wat sneeuw weggeschept te hebben lukte het ons om ook weer veilig te keren. Op de terugweg naar het servicecenter zag ik op een zijweg Ken Block aankomen en die schoot achter ons de weg op. Na een tijdje achter ons gereden te hebben kwam hij ons voorbij. Bij het voorbij rijden heb ik mijn raam open gedaan en hem een dikke vette duim gegeven. Door 4 x op zijn rem te trappen bedankte hij ons en voegde 1 auto voor ons in. Het mooiste moment was dat Ken op de rotonde even een rondje drifte en hierna de rotonde verliet. Wat een schitterend moment was dat en ik had me voor genomen om hem even op te zoekn in het service center. Daar aangekomen hebben we allemaal een mooi fleece vest gekocht en na een 10 minuten zag ik Ken naar zijn service plek rijden. Snel erachteraan en na een stuk of 5 keer geroepen te hebben liep hij naar me toe en ik bedankte hem voor de mooie actie op de rotonde. Met een big smile op zijn gezicht zei hij "Well I had a little fun out there" Helaas had ik mijn camera in de auto laten liggen en heb ik er geen foto van. Wel zijn er filmpjes gemaakt van de verschillende proeven waar we geweest zijn.



Maandag 14 februari.. De wekker gezet om 6:00uur. Net voor de wekker al wakker geworden, lekker douchen, een goed ontbijt en de auto gevuld met tassen om aan de terugreis te beginnen. Om 7:15 hebben we afscheid genomen van Mika, Monique en Ed en de auto gestart. Het was al licht deze morgen en dat maakt het rijden toch wel een stuk prettiger als het gesneeuwd heeft. De omgeving is echt zo mooi dat je er bijna zou willen wonen! Volgend jaar denken we weer naar de Rally te kunnen gaan.

17 februari 2011 Back

Naam:


Inhoud:




From: speedmaniac
Date: Mon Oct 24 23:01:06 2011

leuke goeie info, ik ga in february ook naar zweden voor wrc :) sneeuwkettingen hoor ik nergens vermeld, volgende keer meenemen misschien hoef je geen sneeuw te scheppen ? ma ik neem ook schep mee toch ;-)

ma ik rij liever toch wa minder op heen en terug weg 2x 8 uur ofzo met overnachten onderweg in motel ergens

en je moet uitgaan van min 40 , zie ik ook niet zo vermeld heb op wikipedia gelezen dat het 1x is voorgekomen sinds 1800 ofzo dat het in february in zweden min 40 is geworden enzo , tenminste ga ik vanuit

thanks for info :)

laters groetjes


From: Charles
Date: Sat Feb 19 20:03:30 2011

Een "IKWILLEMZEEP" wordt het dan

From: ed
Date: Sat Feb 19 14:56:09 2011

tip voor volgend jaar:neem wel je eigen zeep mee dan!!! groeten uit een wit munkfors. Ed

From: Mika
Date: Thu Feb 17 13:39:09 2011

Hey Charles!

Bedankt voor het leuke weekend en de beker ! Tot de volgende keer!

Groetjes Mika


From: gerard v a
Date: Mon Feb 7 19:53:57 2011

he luitjes maak er een mooie rit van met veel foto,s suc6 en voortzichtig

From: Monique / Mika
Date: Sun Feb 6 19:32:38 2011

Hoi Charles, Goed om te horen dat bijna alles klaar is. Wij zullen achter de passen aangaan en vergeet je niet je wekker mee te nemen?? De meeste gasten vertrekken 's morgens om 5.30 uur naar de rally, dus be prepared..... Monique